• Strona Główna
  • Kalendarz
  • Artykuły
  • Recenzje
  • Anegdoty
11 grudnia 1866 roku uruchomiono linię tramwaju konnego w Warszawie.

11 grudnia 1866 roku uruchomiono linię tramwaju konnego w Warszawie.

  • By - bloghistoryczny
  • 2024-12-10

11 grudnia 1866 roku w Warszawie uruchomiono pierwszą linię tramwaju konnego. Była ona nazywana Żelazną Drogą Konną. Miała 6 kilometrów długości i łączyła dwa dworce kolejowe: Wiedeński z Petersburskim. Później powstało też odgałęzienie do dworca Terespolskiego.

Były to trzy ważne punkty linii kolejowych prowadzących do Warszawy. I tak Wiedeński (nazywany też Głównym) jak łatwo się domyślić wieńczył linię prowadzącą do Wiednia. Znajdował się na rogu Marszałkowskiej i Alei Jerozolimskich. Wybudowano go w latach 1844-45. Petersburski stanowił początek trasy do Petersburga i znajdował się przy ulicy Wileńskiej. Powstał w 1863 roku i dziś znajduje się tam Dworzec Wileński. Trzeci Terespolski (zwany też Brzeskim) był początkiem linii Warszawsko-Terespolskiej. Wybudowano go w latach 1864-65 i dziś już nie istnieje. W jego pobliżu po wojnie zbudowano Dworzec Wschodni przy ulicy Kijowskiej.

Linia tramwajowa na początku miała służyć do przewozu towarów pomiędzy tymi stacjami. Z czasem okazała się popularnym środkiem transportu pasażerskiego, choć zakupiono tylko 6 wagonów pasażerskich. W trzecim roku działania tramwajów (w 1869 roku) przewieziono łącznie 378 tysięcy pasażerów.

Trasa wiodła od Dworca Petersburskiego przez ulice: Wileńską, Targową, Aleksandrowską (dziś aleja Solidarności), mostem Kierbedzia (był to pierwszy most stalowy w Warszawie) a później Nowym Zjazdem, Krakowskim Przedmieściem, Królewską i Marszałkowską do Dworca Wiedeńskiego. Oprócz tego były trzy odnogi: w kierunku Dworca Terespolskiego, od mostu do punktu przeładunkowego na Wiśle i od Marszałkowskiej do placu Grzybowskiego.

Przejazd całą trasą kosztował 15 kopiejek, a przewóz bagażu 3 albo 6 kopiejek (w zależności od wielkości).

Tramwaj zatrzymywał się także obok hotelów: Europejskiego, Rzymskiego i Saskiego.

Informacje czerpałem z: https://www.polskieradio.pl/39/156/artykul/3297762,najpierw-byl-tramwaj-konny-a-pozniej-tramwaje-warszawskie

Kartki z kalendarza
Polska,Tramwaje,Warszawa,XIX wiek

0 Comment

Nawigacja wpisu

10 grudnia 1901 roku wręczono po raz pierwszy Nagrody Nobla.
12 grudnia 1586 roku zmarł król Polski Stefan Batory

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

O mnie

Jestem nauczycielem historii z wieloletnim doświadczeniem pracy w gimnazjach i szkołach podstawowych. Choć pracę magisterską pisałem o PRLu, mam szerokie zainteresowania historyczne np. wielkie odkrycia geograficzne, historia odkryć naukowych i wynalazków, historia ekonomii czy wojskowości.

Skróty

  • Kalendarz

  • Artykuły

  • Recenzje

  • Anegdoty

Kontakt

  • Email:tomasz.dylewski@blog-historyczny.pl

Copyright © 2024 made by DecodeIT