11 grudnia 1866 roku w Warszawie uruchomiono pierwszą linię tramwaju konnego. Była ona nazywana Żelazną Drogą Konną. Miała 6 kilometrów długości i łączyła dwa dworce kolejowe: Wiedeński z Petersburskim. Później powstało też odgałęzienie do dworca Terespolskiego.
Były to trzy ważne punkty linii kolejowych prowadzących do Warszawy. I tak Wiedeński (nazywany też Głównym) jak łatwo się domyślić wieńczył linię prowadzącą do Wiednia. Znajdował się na rogu Marszałkowskiej i Alei Jerozolimskich. Wybudowano go w latach 1844-45. Petersburski stanowił początek trasy do Petersburga i znajdował się przy ulicy Wileńskiej. Powstał w 1863 roku i dziś znajduje się tam Dworzec Wileński. Trzeci Terespolski (zwany też Brzeskim) był początkiem linii Warszawsko-Terespolskiej. Wybudowano go w latach 1864-65 i dziś już nie istnieje. W jego pobliżu po wojnie zbudowano Dworzec Wschodni przy ulicy Kijowskiej.
Linia tramwajowa na początku miała służyć do przewozu towarów pomiędzy tymi stacjami. Z czasem okazała się popularnym środkiem transportu pasażerskiego, choć zakupiono tylko 6 wagonów pasażerskich. W trzecim roku działania tramwajów (w 1869 roku) przewieziono łącznie 378 tysięcy pasażerów.
Trasa wiodła od Dworca Petersburskiego przez ulice: Wileńską, Targową, Aleksandrowską (dziś aleja Solidarności), mostem Kierbedzia (był to pierwszy most stalowy w Warszawie) a później Nowym Zjazdem, Krakowskim Przedmieściem, Królewską i Marszałkowską do Dworca Wiedeńskiego. Oprócz tego były trzy odnogi: w kierunku Dworca Terespolskiego, od mostu do punktu przeładunkowego na Wiśle i od Marszałkowskiej do placu Grzybowskiego.
Przejazd całą trasą kosztował 15 kopiejek, a przewóz bagażu 3 albo 6 kopiejek (w zależności od wielkości).
Tramwaj zatrzymywał się także obok hotelów: Europejskiego, Rzymskiego i Saskiego.
Informacje czerpałem z: https://www.polskieradio.pl/39/156/artykul/3297762,najpierw-byl-tramwaj-konny-a-pozniej-tramwaje-warszawskie