1 października 1942 roku w Muroc Army Air Field (Kalifornia, USA) dokonano oblotu pierwszego amerykańskiego samolotu odrzutowego XP-59A (nazwa prototypu).
Rozwój silników odrzutowych
Na początku wojsko amerykańskie nie było zainteresowane rozwojem silników odrzutowych. Wynikało to z tego że USA było na teatrze Pacyfiku, gdzie odległości pomiędzy wyspami są znaczne. Dlatego koncentrowano się na zasięgu samolotów i konstrukcjach pokładowych dla lotniskowców. Silniki odrzutowe rozwijane przed wojną były paliwożerne, więc wiadomym było że zasięg samolotów będzie krótki. Sytuacja zmieniła się w 1941 roku jeszcze przed atakiem Japończyków na Pearl Harbor. Amerykanie co prawda nie angażowali się militarnie w wojnę w Europie, ale wspierali Wielką Brytanię w jej wysiłku wojennym. Obserwowali też rozwój techniczny różnych broni zarówno sojuszników jak i III Rzeszy. A oba państwa prowadziły intensywne badania nad silnikami odrzutowymi. Właśnie w tym roku USAAF (United States Army Air Force)1 poleciło grupie łącznikowej w Anglii, aby pozyskało silnik odrzutowy i jego dokumentację. Po długich negocjacjach Brytyjczycy przekazali Amerykanom swoje rozwiązania. 1 października 1941 roku do USA dotarł wspomniany silnik z dokumentacją.
Prace nad samolotem
W międzyczasie zlecono prace nad silnikami trzem nowym firmom (dotychczas zajmującymi się produkcją turbin parowych) Allis Chalmers, General Electric i Westinghouse, uznając że dotychczasowi głowni producenci silników tłokowych (Wright Pratt & Whitney i Allison) powinni się skoncentrować na dotychczasowej produkcji. Ostatecznie do rozwoju turbin odrzutowych wybrano General Electric, a do opracowania pierwszego samolotu firmę Bell.
Intensywne prace przyniosły skutki w opracowaniu własnej wersji silnika nazwanego General Electric I-A, a Bell opracował samolot roboczo najpierw nazwany Model 27. Potem nazwę prototypu zmieniono na XP-59A. Pierwszy lot nowego samolotu odbył się 1 października 1942 roku. Potem wprowadzano liczne poprawki i usprawnienia. W 1943 roku zaczęto produkcję samolotu P-59A Airacomet, a później też wersji P-59B. Szybko okazało się że parametry samolotu są gorsze niż tłokowego P-51 Mustang i brytyjskiego odrzutowca Gloster Meteor. W efekcie wyprodukowano łącznie 50 samolotów w celu szkolenia amerykańskich pilotów w używaniu samolotów odrzutowych. Nigdy nie zostały użyte bojowo.
Osiągi P-59
Samolot P-51B miał pułap maksymalny 13500 metrów. Na wysokości 1500 metrów osiągał prędkość maksymalną 615 km/h, a na pułapie 10700 metrów 655 km/h. Zasięg wynosił 680 kilometrów, a z dodatkowymi zbiornikami 1450 km. Uzbrojony był w jedno działko 37mm i trzy karabiny 12,7mm.
Więcej informacji znajdziecie na stronie: http://opisybroni.pl/samolot-mysliwski-bell-p-59-airacomet/
1USAAF utworzono w czerwcu 1941 na bazie Korpusu Lotniczego Armii Stanów Zjednoczonych. Z czasem zaczął dominować w amerykańskich siłach zbrojnych w kwestiach lotnictwa. USAAF w 1947 roku przekształcono w United States Air Force (USAF) czyli siły powietrzne USA i stanowi główne siły lotnicze (co nie oznacza że jedyne: swoje lotnictwo ma USNavy, US Marine Corps i siły lądowe).