23 marca 2021 roku kontenerowiec Ever Given zablokował na sześć dni ważny dla żeglugi Kanał Sueski.
Ever Given pływa pod banderą Panamy, a należy do japońskiej firmy Shoei Kisen. Z kolei armatorem jest tajwański Evergreen Marine. Jest to jeden z najdłuższych na świecie kontenerowców (ma prawie 400 metrów długości) i ma pojemność 20124 TEU (jednostka miary odpowiadająca standardowemu kontenerowi o długości 20 stóp).
Tego feralnego dnia Ever Given płynący z Malezji do Rotterdamu (Holandia) wpłynął do kanału pod opieką trzech egipskich pilotów. Z powodu silnego bocznego wiatru i spadającej widoczności statek miał trudności z utrzymaniem się na środku toru żeglugowego. W końcu stanął na sztorc blokując żeglugę. Próbowano odblokować kanał przy użyciu holowników i sławetnej koparki, ale blokada trwała przez 6 dni.
Urząd Morski Panamy wydał raport, stwierdzający że cały incydent winą kapitana i pilotów. Trzeba było przeczekać trudne warunki albo poprosić i poczekać na asystę holowników. Statek został “aresztowany” na czas procesu o odszkodowanie złożonego przez Zarząd Kanału Sueskiego, który żądał od właściciela 900 milionów dolarów odszkodowania. Ostatecznie
zawarto ugodę (suma nie jest znana) i ostatecznie po czterech miesiącach 29 lipca Ever Given wpłynął do Rotterdamu.
Informacje czerpałem z: https://www.gospodarkamorska.pl/blokada-kanalu-sueskiego-w-2021-jest-raport-o-przyczynach-72326
Zdjęcie autorstwa kees torn – EVER GIVEN, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=89201715