9 lipca 1357 roku położono kamień węgielny pod budowę mostu Karola w Pradze. Miał tego dokonać sam cesarz rzymski i król czeski Karol VI.
Przeprawę wybudowano w miejscu wcześniejszej (też kamiennej), którą zniszczyła powódź. Jest to most w stylu gotyckim łącząca obydwa brzegi Wełtawy. Zakończono go dopiero w 1402 roku. Przetrwał wiele katastrof – największą była ta w 1890 roku podczas powodzi, kiedy został poważnie uszkodzony.
Most Karola prowadzi na Zamek Praski (Hradczany). Po obu stronach ma średniowieczne wieże, które broniły wejścia na przeprawę. Możecie też zobaczyć trzydzieści barokowych posągów świętych z Janem Nepomucenem na czele.
Do 1841 roku był to jedyny most w Pradze, dlatego mieszkańcy nazywali go Mostem Praskim lub Kamiennym. Dopiero pod koniec tego wieku zaczęto go nazywać Mostem Karola. Od 1883 do 1905 roku przejeżdżał tamtędy tramwaj konny, zastąpiony na trzy lata tramwajem elektrycznym. Później do lat sześćdziesiątych jeździł tam autobus, wtedy to zamknięto przeprawę dla ruchu samochodowego.
Kiedy będziecie w Pradze zamiast dojeżdżać na Hradczany samochodem czy tramwajem, polecam przejdźcie się od Rynku Staromiejskiego przez Most Karola do Zamku. Jest to wspaniały spacer, podczas którego możecie obejrzeć wiele zabytków zwieńczając go zwiedzaniem Hradczan, gdzie znajdziecie wspaniałą interaktywną wystawę na temat historii miasta.
Informacje i zdjęcie czerpałem z: https://www.visitczechia.com/pl-pl/news/2024/07/n-charles-bridge-660-years